Bankowość telefoniczna – podstawowe zasady bezpieczeństwa

Dzisiaj, każda osoba może dokonywać płatności… przez telefon. Innymi słowy, portfel z gotówką – został zastąpiony przez telefon z dostępem do internetu! Płacenie przez telefon, to tzw. płatności mobilne.

Kiedyś aby sprawdzić konto bankowe, trzeba było pofatygować się do oddziału banku. Później (z chwilą uruchomienia internetu), sprawdzenie konta stało się możliwe dzięki komputerowi. A teraz, można sprawdzać konto (i robić wiele innych rzeczy) mając do dyspozycji telefon z dostępem do internetu… Po ściągnięciu i zainstalowaniu na komórkę aplikacji IKO (oraz tzw. portmonetki, jeśli mamy konto w banku innym niż PKO BP) – możemy robić wiele rzeczy mobilnie. Jakie na przykład? Możemy telefonem płacić za zakupy w sklepie, wypłacać pieniądze z bankomatu, płacić za towary kupione w internecie – a nawet, przesyłać pieniądze z telefonu na telefon (w rzeczywistości z konta na konto)… Aby zachęcić jak największą rzeszę użytkowników do wykonywania płatności mobilnych, punkty handlowe oraz usługowe, przygotowały wiele atrakcyjnych bonusów. I tak, można np. otrzymać rabat w wysokości 25 procent na zakup biletu do teatru. Czy dostać dodatkową kanapkę Big Mac za 20 złotych w McDonald s. Albo otrzymać zniżkę do 30 procent, na zakupy w wybranych sklepach internetowych (niektóre oferują też bezpłatną dostawę).

Jednak wiele osób, obawia się wykonywania operacji bankowych przez telefon. Niepotrzebnie. Ryzyko wykonywania operacji bankowych przez telefon – jest równie niewielkie jak wykonywanie operacji bankowych poprzez komputer. Dlaczego? Ponieważ aplikacja IKO żąda, aby każda płatność została zatwierdzona kodem IKO. I ten kod, jest ważny tylko przez 2 minuty! Dlatego też, ów kod IKO – NIE może zostać wykorzystany do innej transakcji… Poza tym, trzeba pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa obowiązujących w bankowości mobilnej podobnie jak generalnie przy korzystaniu z bankowości internetowej.

A zatem… (1) Aplikacja IKO, nie przechowuje naszego identyfikatora ani hasła. Dlatego nawet gdy komórkę nam ukradną, to naszemu kontu bankowemu, nic nie grozi. Nie zwalnia nas to jednak z obowiązku, zgłoszenia tego faktu do banku i wydania dyspozycji zablokowania aplikacji IKO. Aby jednak uniemożliwić złodziejowi użytkowanie telefonu, należy aktywować (na stałe) blokadę dostępu do telefonu. Dzięki temu, dostęp do poszczególnych funkcji telefonu, będzie miał tylko użytkownik. (2) Nie należy, łączyć się z internetem za pośrednictwem niezabezpieczonego, bezpłatnego punktu dostępowego, tj. WiFi. Korzystaj tylko z bezpiecznego, zabezpieczonego połączenia z internetem od twojego dostawcy internetu. (3) Ponieważ na telefonie przeglądamy różne strony w internecie, trzeba zainstalować na nim oprogramowanie antywirusowe. To zabezpieczy nas przed atakami różnych wirusów oraz programów szpiegowskich. (4) Uważaj na to, jakie aplikacje ściągasz z internetu na swoją komórkę. Aby nie mieć problemów, korzystaj tylko z aplikacji które zweryfikujesz pod kątem bezpieczeństwa i ochrony prywatności. (5) Pamiętaj o aktualizacji swojego systemu operacyjnego w komórce. Nowe aktualizacje, to w rzeczywistości poprawione i udoskonalone zabezpieczenie twojego telefonu. (6) Nie stosuj jednego kodu we wszystkich sytuacjach. Twórz różne kody i nie zapisuj ich w pamięci telefonu czy portfelu. Od czasu do czasu, zmieniaj swoje kody. To znakomita, dodatkowa bariera ochronna. (7) Zawsze wylogowuj się ze wszystkich aplikacji do obsługi bankowości mobilnej. A gdy zaistnieje sytuacja, że musisz przekazać telefon innej osobie (np. serwisantowi) to „wyczyść” swój telefon. To znaczy, usuń SMS-y otrzymane z banku, pliki tymczasowe oraz historię przeglądarki. Innymi słowy – usuń informacje poufne.

Konsultacja techniczna: właściciel bloga pamietnikwindykatora.pl

Related Post