Bezpieczny transport baterii litowo-jonowych

Rosnąca popularność aut elektrycznych wiąże się z szybkim rozwojem łańcucha dostaw baterii dla branży motoryzacyjnej. Badania Automotive from Ultimamedia wskazują, że do 2030 roku 53% sprzedawanych na świecie nowych aut będzie całkowicie elektryczna lub hybrydowa. Eksperci GEFCO, światowego operatora logistycznego dla branży motoryzacyjnej w Europie, pokazują cztery przydatne wskazówki, które ułatwić mogą transport baterii litowo-jonowych do elektrycznych aut.

Akumulatory litowo- jonowe są kluczowe dla sukcesów strategii producentów samochodów- mają wpływ na zasięgi i konkurencyjność cenową samochodów elektrycznych (EV). To właśnie bateria stanowi co najmniej 30% ceny nowego pojazdu. Producenci aut oraz producenci baterii dążą zatem do poprawy ich jakości, a także zmniejszenia cen do poziomu poniżej 100 dolarów za kilowatogodzinę (kWh), co oznaczać będzie, że samochody elektryczne będą mogły konkurować z tradycyjnymi autami.

Ceny czy technologia to nie jedyne istotne czynniki. Popyt na pojazdy elektryczne oznaczać będzie dla branży motoryzacyjnej większe zaangażowanie w zarządzanie zakupami i produkcję baterii. Specjaliści GEFCO podkreślają, że wraz ze zmianami pojawią się nowe, istotne pytania- m.in. czy podaż nadąży za popytem na baterie w pełnym łańcuchu dostaw?

Baterie litowo-jonowe klasyfikowane są jako towary niebezpieczne, a ich transport podlega ścisłym regulacjom. Istnieje ponadto możliwość transportowania ich w formie odpadów niebezpiecznych, co podlega odrębnym przepisom prawa lokalnego lub krajowego- z tego względu nie mogą być przewożone jako ładunki standardowe. Baterie litowo-jonowe są wrażliwe na wysokie temperatury, nadmierną wilgotność czy silny wstrząs. Przepisy dotyczące ich transportu różnią się w zależności od środka przewozu czy kraju, na którego terenie mają być składowane.

W jaki sposób bezpiecznie transportować akumulatory litowo-jonowe?

W pierwszej kolejności należy zadbać o odpowiednie przygotowanie przesyłki, co obejmuje zarówno kwestię pakowania, jak i dokumentacji. Należy sprawdzić prawidłową identyfikację baterii oraz opakowanie, które spełnić musi zapisy regulacji o transporcie niebezpiecznych towarów. Specjaliści GEFCO podkreślają, jak ważna jest pamięć o tym, że metody pakowania różnią się, gdy bateria jest zużyta i gdy stanowi duże zagrożenie w transporcie. Istotne jest także etykietowanie baterii zgodne z wytycznymi oraz przekazanie kompletu informacji na temat towaru.

Po drugie, transport powierzyć należy godnemu zaufania operatorowi logistycznemu, który dba o nadzór przestrzegania zasad załadunku, bezpieczeństwa zgodnie z regulacjami o transporcie towarów niebezpiecznych oraz innymi przepisami prawa krajowego. Ważne jest sprawdzenie stanu opakowań przed rozładunkiem i przestrzeganie zasad rozładunku, a dodatkową wartością współpracy z zaufanym operatorem logistycznym jest wiedza branżowa oraz szkolenia.

Ważne jest upewnienie się, że nasz partner logistyczny poradzi sobie z etapem po rozładunku. Należy pamiętać o możliwości istnienia odrębnych przepisów lokalnych dotyczących bezpiecznego magazynowania baterii, a także innych kwestiach, takich jak wymagania ubezpieczycieli względem towaru.

Priorytetową kwestią jest możliwość śledzenia transportu. Przewóz baterii odbywać się musi przy użyciu narzędzi do śledzenia towarów w czasie rzeczywistym. Kontroli wymaga także dokumentacja celna oraz dokumentacja przeznaczona dla towarów niebezpiecznych. W przypadku zakłóceń wpływających na czas tranzytu, każda z informacji powinna natychmiast trafić do osób odpowiedzialnych za transport- na przykład do specjalisty ds. bezpieczeństwa w celu wprowadzenia środków wskazanych w przepisach prawnych. W awaryjnych sytuacjach istotna jest możliwość interwencji u władz lokalnych czy też organizacja postoju tymczasowego transportu na terenie autoryzowanego operatora 3PL- podkreślają specjaliści GEFCO Polska.

Related Post